Cykling: Sæsonoptakt 2 – Cofidis

Cofidis

Cykelsæsonen 2020 er i gang, og vi nærmer os åbningsweekenden for den europæiske del af WorldTouren. Jeg vil endnu engang forsøge at gennemgå de 19 hold i sportens fineste klasse. Denne artikel handler om et fransk hold, der er tilbage på øverste niveau for første gang i over 10 år

Tilbage i 1997 stiftede Cyrille Guimard, der tidligere havde været manden bag udviklingen af bl.a. Bernard Hinault, Laurent Fignon og Lucien Van Impe et nyt fransk hold i samarbejde lånevirksomheden Cofidis. Det startede med store armbevægelser og fint med succes, men efter nogle gode år i slut-90’erne udviklede det rødklædte mandskab sig efterhånden mest af alt til et fransk udviklingshold med få store resultater. Denne tendens betød, at Cofidis efter 2009-sæsonen ikke fik tildelt en ny WorldTour-licens, og på trods af sponsorens vedvarende trofasthed, har holdet siden da fordrevet en tilværelse på Pro Kontinental-niveau, omend det ofte har været at finde i f.eks. Tour de France på et nærmest fast wildcard.

Idéen om at vende tilbage til det højeste niveau kom dog på tale, da den tidligere toprytter Cedric Vasseur overtog ledelsen af holdet for 2 år siden. Efter et flot 2018, skulle WorldTour-licensen så køres hjem sidste år, og det lykkedes da også, selvom at der faktisk var fire andre Pro-Konti teams, der sluttede længere oppe af verdensranglisten. Sejrene for Vasseur og co. blev især kørt hjem på lavere niveau og ikke mindst på hjemmebanen i Frankrig med Christophe Laporte og Jesus Herrada, som de største bidragsydere, omend førstnævnte ikke helt kunne være tilfreds pga. manglende succes i de brotensklassikere, som han har som ellers er meget begejstret for. Den store skuffelse var dog det tidligere topnavn Nacer Bouhanni, der mest gjorde sig bemærket ved at ville skændes med alle og ikke mindst sin holdchef.

Konsekvensen af dette blev som forventet, at den iltre sprinter har søgt andre græsgange i sæsonpausen, hvilket virker som den bedste løsning for alle. Med avancement til det højeste niveau har Cofidis dog naturligt haft brug for at styrke truppen, hvorfor der også er kommet en række nye profiler til. Det største navn er uden tvivl Elia Viviani, der er hentet direkte ind som erstatning for og opgradering ift. Bouhanni. Han har taget sin leadout-mand Fabio Sabatini med fra QuickStep, og har også fået landsmanden Simone Consonni indkøbt til sit tog. Derudover er det lykkedes at hente det franske stortalent Guillaume Martin hjem fra belgiske Wanty, mens at Ardenner-specialisten Nathan Haas også fortsætter karrieren hos Vasseur og co., efter at der ikke var plads til ham i fusionen mellem Katusha og Israel Cycling Academy. Det er således uden tvivl et styrket Cofidis-mandskab, der venter tilbage til WorldTouren efter 10 års fravær.

Klassikerne

Hvis Cofidis skal opnå succes i klassikerne, skal den formentlig komme i brostensløbene. Her burde Christophe Laporte stadig have forudsætningerne for at kunne være med og måske levere et flot resultat, hvilket han i 2018 bl.a. indikerede med en 4.plads i Gent-Wevelgem. Netop på den baggrund var sidste sæson som sagt en klar skuffelse for den 27-årige franskmand, hvor en 9.plads i Dwars door Vlaanderen var hans klart bedste placering i en generelt anonym forårskampagne. Imidlertid kom der trods alt lidt ind på kontoen i de mindre franske løb, og med erstatningen af Bouhanni med Viviani, vil han måske kunne fokusere endnu mere på klassikerne end tidligere i år. Det er muligt, at den spurtstærke Laporte er lidt for tung til at sidde med i f.eks. Flandern Rundt, men i de fladere løb bør han have en chance. Det gælder ikke mindst i Paris-Roubaix, som han også selv har erklæret for et af sine største karriere-mål.

Hvor mulighederne i form af Laporte (og måske Viviani til nogle af de lettere løb) altså er til stede på brostenene, er det langt mere tvivlsomt, om vi kommer til at se Cofidis fremme i Ardennerne. Den nytilkommende Nathan Haas har tidligere gjort det godt i Amstel Gold Race, men han kommer fra en forfærdelig 2019-sæson hos Katusha og har også generelt haft problemer med stabiliteten. Australieren Haas begynde dog 2020 væsentligt bedre i Tour Down Under end sidste år, så måske er der mere at komme efter. Ellers er det formentlig Jesus Herrada, som Vasseur og co. skal sætte deres lid til i de mest kuperede forårsløb. Herrada er som vanligt kommet godt fra start, men han har endnu et stort Ardenner-resultat til gode, så det virker heller ikke som sandsynlig succeshistorie.

I efteråretsløb kan Laporte måske gøre sig i et løb som Bretagne, mens at Haas og Herrada som udgangspunkt har forudsætningerne for at være med i Canada, hvis altså formen er i orden og sæsonen er forløbet positivt. Laporte kan også få sin chance i de helt flade løb, da disse muligvis ikke passer ind i Vivianis planer om at satse på banecyklingen til OL. Her kan Simone Consonni også komme i spil, hvis han har vist sig som den hurtigste af de to i løbet af året. Til de mest bjergrige løb bliver det Guillaume Martin, der skal forsøge sig, evt. i samarbejde med Herrada, der dog formentlig ikke har holdbarheden hertil.

Etapeløbene

Der er ingen tvivl om, at det for Vasseur er et kæmpe scoop, at han har fået hentet Guillaume Martin til holdet ifm. opgraderingen til WorldTour-status. Den lille 26-årige franskmand bliver stadig betragtet som et af hjemlandets største talenter, og med sidste års 12.plads i Touren har holdet store forhåbninger om, at han i år som minimum kører sig i top 10 i verdens største cykelløb. Det virker som sådan heller ikke urealistisk med tanke på årets rute, men spørgsmålet er dog, om netop top 10 ikke er det bedste vi vil kunne forvente fra Martin igennem hans karriere. Han er nemlig en meget rendyrket klatrer, der har endog meget svært ved sportens mere tekniske discipliner, så selvom at han stadig kan nå at udvikle sig, er det svært at forestille sig ham som en potentiel podiekandidat.

Martin skal desuden regne med, at han selv skal skabe sig sine klassements-resultater. Pladsen som Cofidis’ primære fokus ift. etapeløbene er nemlig optaget af Elia Viviani. Selvom at den italienske sprinter ikke var lige så vild i 2019 som året før, hvor det blev til 18 sejre, var hans 11 gange først over stregen i sidste sæson mere end rigeligt til, at Vasseur var villig til at betale ham en klækkelig løn, da det blev muligt at lokke ham væk fra QuickStep. Udgangspunktet i holdchefens hoved er nok, at hans nye store stjerne skal jagte etapesejre i både Giroen og Touren, hvilket også var hans sæson-model sidste år. Imidlertid har Viviani også en ambition om at gøre sig på cykelbanen til OL, der måske kolliderer delvist med planerne om en Tour-satsning og i hvert fald gør, at han nok ikke gennemfører den fransk grand tour. Derudover er det et åbent spørgsmål, om han kan være lige så stor en sejrsmaskine på et hold, der ikke har samme sprintertog som hans tidligere arbejdsgiver. Viviani er nemlig ikke den hurtigste mand i feltet målt på topfart, og den første prøve på hans nye arbejdsvilkår i Australien lovede ikke umiddelbart godt.

Der skal dog ikke herske nogen tvivl om, at Vasseur og co. vil gå langt for at få succes med Viviani, hvorfor etapejagt med ham også bliver en hovedprioritet i ugeetapeløbene. Martin og Herrada kan muligvis forsøge sig med at gå efter samlede resultater, men førstnævnte vil formentlig være hæmmet af sin manglende enkeltstart, mens at sidstnævnte bare ikke plejer at kunne matche de bedste efter februar måned. Derudover kan der også blive spurtchancer undervejs til Laporte og ikke mindst Simone Consonni. Vivianis 25-årige landsmand er primært hentet ind som lead-out-rytter, men han har vist tegn på, at han selv kan være med helt forrest. Han kommer nok ikke til at vælte sig i sejre, men bliv ikke overrasket, hvis han griber chancen i nogle af de etapeløb, som chefsprinteren fravælger af hensyn til sit ambitiøse sæsonprogram.

Konklusionen

Det er flot arbejde af Vasseur, at han har fået Cofidis tilbage på sportens højeste niveau, men ift. verdensranglisten er det svært at forestille sig, at resultaterne i år bliver meget bedre end i 2019 på trods af niveau-opgraderingen. Ligesom NTT lider Cofidis under, at holdet ikke har ryttere i truppen, der kontinuerligt kan køre samlede resultater hjem i etapeløb. Derudover mangler det franske hold også et oplagt vinder-bud til de fleste store klassikere, så hvis ikke de skal ende året som dårligste WorldTour-mandskab, skal rigtigt mange ting gå op i en højere enhed.

  • Navn: Cofidis
  • Navnesponsor: Cofidis (fransk pengeudlåns-virksomhed)
  • Holdchef: Cedric Vasseur
  • Licens: Fransk
  • Cykelmærke: De Rosa
  • Grundlagt: 1997 (på WorldTouren siden 2020)
  • Verdensrangliste-placering i 2019: 21.plads
  • Antal sejre i 2019: 19

Skriv en kommentar