
Det hollandske mandskab, der er et af de ældste i cykelsporten, har efterhånden i en del år haft svært ved at levere de ønskede resultater. Det kan også blive meget svært i år, da man fortsat mangler de helt store profiler til både etapeløb og især klassikere.
Historien
Det vil sikkert komme som en overraskelse for nogen, men Lotto-Jumbo er faktisk det næstældste hold blandt WorldTour-mandskaberne. Holdets historie går helt tilbage til 1984, og det er kun Movistar, der har været med i længere tid. Når de fleste ikke kan nikke genkendende til det hollandske hold skyldes det, at Lotto-Jumbo har haft rigtigt mange forskellige sponsorer gennem årene, dog med en meget langvarig af slagsen, som de fleste nok kan huske. Hvad det var for en sponsor, vender vi tilbage til.
Holdet blev oprindelig skabt, da et andet hollandsk hold (TI-Raleighteam) gik i opløsning pga. intern strid mellem de to profiler Jan Raas og Peter Post. Raas fik opbakning til at starte et nyt hold, der fik navnet Kwantum, og tog seks ryttere med fra sit tidligere hold. Allerede i første sæson fik holdet en stor triumf med en sejr på hjemmebane i Amstel Gold Race. Året efter stoppede Raas sin aktive karriere og blev i stedet holdchef i en sæson, der skulle vise sig at blive overordentligt succesfuld. Anført af veteranen Joop Zoetemelk vandt holdet flere store sejre, og det hele blev kronet med et verdensmesterskab til den 39-årige holdkaptajn. Efter en sæson på det jævne i 1986, var holdet, der nu hed Supercomfex, igen helt med fremme i 1987, hvor Zoetemelk afsluttede sin karriere med at vinde Amstel Gold Race og sprinteren Jean-Paul Van Poppel fik sit helt store gennembrud.
Efter nogle lidt mere stille år i slutningen af 80’erne fik holdet igen ny sponsor i bryggeriet Buckler, men årene i starten af 90’erne skulle vise sig at blive ret magre. Satsningen på Steven Rooks som holdkaptajn viste sig alt andet end succesfuld, og efter en katastrofalt ringe 1992-sæson, måtte man igen ud og finde ny sponsor. Det blev softwarefirmaet Novell, der i første omgang lod holdet køre under navnet på deres tekstbehandlingsprogram Wordperfect. De første par sæsoner herefter var dog heller ikke specielt succesfulde, selvom flere senere store hollandske navne som Erik Dekker, Michael Boogerd og Leon Van Bon kom til fra holdets talentarbejde i disse år. Heller ikke tilføjelsen af den usbekiske kamikaze-sprinter Djamolidine Abdoujaparov i 1995 gav det ønskede resultat ift. mængden af sejre.
I 1996 skrev man igen en ny sponsorkontrakt, der skulle vise sig at blive noget mere langvarig end de tidligere. Fremover skulle holdet blive kendt som Rabobank, hvilket nok er det navn, de fleste kan huske holdet under. Dette sponsorskifte skulle indvarsle en opgangstid. Udover at de tidligere nævnte hollandske talenter begyndte at bryde igennem, fik Rabobank tilgang af danske Rolf Sørensen, der i 1997 vandt Flandern Rundt og var meget tæt på at vinde den samlede WorldCup, indtil at han brækkede hånden i Holland Rundt. I de første mange sæsoner under Rabobank-navnet var holdet primært et klassiker- og etapejægerhold, hvor ryttere som Boogerd og Dekker flere gange kørte store resultater hjem til holdet. I 2002 ændrede det sig imidlertid med tilgangen af amerikaneren Levi Leipheimer. Herefter begyndte Rabobank at satse mere fokuseret på det samlede klassement i de store etapeløb, først med Leipheimer og senere med russiske Denis Menchov og danske Michael Rasmussen i front. Menchov skulle i alt ende med at vinde 3 grand tours for holdet (2 x Vuelta, 1 x Giro). Desuden havde man en hurtig mand i spanske Oscar Friere, der i 2004 vandt sit tredje verdensmesterskab og senere skulle vinde flere store sejre i sprinterklassikerne.
I 2007 blev Rabobank imidlertid ramt af en skandale, der skulle få vidtrækkende konsekvenser. Midt under årets Tour smed holdet Michael Rasmussen, der ellers førte løbet, ud pga. uoverensstemmelser mellem danskerens forklaringer og vidneudsagn vedrørende hans whereabouts. Det skulle efter sæsonen koste Theo De Rooy (der i 2003 havde afløst Jan Raas) jobbet som holdchef. Han blev erstattet af den tidligere toprytter Erik Breukink og umiddelbart gik udviklingen fint videre herefter med Menchovs Giro-sejr i 2009 som foreløbigt højdepunkt. Herefter fuldte imidlertid igen en nedgang i resultaterne mens man langsom var ved at genopbygge truppen med fokus på nye og hovedsageligt hollandske talenter. I 2012 sprang der imidlertid endnu en bombe i cykelsporten med USADA-rapporten, der udover at dokumentere Lance Armstrongs massive dopingmisbrug, også ramte Rabobank hårdt, da holdets tidligere profiler Boogerd, Leipheimer, Rasmussen og Menchov alle blev nævnt i rapporten. Konsekvensen blev, at både sponsor og holdchef forlod holdet ved sæsonens afslutning.
I første halvår af 2013 kørte holdet videre under navnet Blanco, mens man ledte efter en ny sponsor. I sidste ende lykkedes det den nye holdchef Richard Plugge at lave en aftale med den amerikanske elektronikvirksomhed Belkin, der skulle sponsorere holdet frem til slutningen af 2014-sæsonen. Anført af sprinteren Theo Bos, brostenseksperten Sep Vanmarcke og de to klassementsryttere Bauke Mollema og Laurens ten Dam, leverede holdet flere fine resultater i disse sæsoner. I 2015 fik holdet så igen hollandske sponsorer, da det nationale lotteri Lotto og supermarkedskæden Jumbo trådte til. Imidlertid markerede 2015-sæsonen et foreløbigt lavpunkt for holdet, hvor det kun blev til sølle 6 sejre. Mollema var skiftet til Trek inden sæsonen, mens de øvrige profiler enten ikke leverede eller tilsyneladende havde mistet grebet om deres evner. Det blev dog bedre i 2016 med tilgangen af den unge sprinter Dylan Groenewegen, og året efter skulle både han og et andet nyt talent i form af Primoz Roglic for alvor slå deres navne fast i cykelsportens tophierarki. Nu er spørgsmålet så, om holdet samlet set er stærkt nok til følge de to stjernefrøs eksempel og genfinde noget af tidligere tiders styrke.
Klassikersæsonen
I de tidlige Rabobank-år var holdet blandt cykelsportens ypperste klassikermandskaber, og efter at man i 00’erne mere havde satset på etapeløb, var det som om, at klassikeridentiteten vendte delvist tilbage i Belkin-årene. Siden 2015 er det dog gået meget tilbage på den front, da profiler som Sep Vanmarcke, Luis Leon Sanchez, Theo Bos og Moreno Hofland enten er skiftet væk eller fuldstændigt er falmet som cykelryttere. Derfor er det umiddelbart svært at se, hvor de store resultater i 1-dagsløbene skal komme fra, da holdet endnu engang heller ikke har været særligt aktive på transfermarkedet ift. at hente nye klassikerryttere.
Det betyder, at holdets stærkeste kort til brostensløbene formentlig endnu engang er Lars Boom. Den 32-årige hollænder var også en del af holdet tilbage i Belkin-tiden med en hvis succes. Bl.a. vandt han den dramatiske brostensetape i 2014-Touren, der sendte Chris Froome ud af samme løb. Siden var Boom igennem to mindre heldige sæsoner hos Astana, inden han sidste år vendte tilbage til Lotto-Jumbo. I første omgang var det uden større succes, men i slutningen af sæsonen viste Boom opadgående takter med bl.a. en etapesejr og en samlet 8.plads i BinckBank Tour. Booms største styrke på brostene er helt klart hans teknik, hvilket også var det der gav ham Tour-etapesejren i 2014. Er han på sit højeste niveau kan helt sikkert køre med om topplaceringerne i Paris-Roubaix. Til gengæld mangler han både eksplosiviteten opad og spurtstyrken til for alvor at være farlig i de øvrige brostensklassikere. Han er dog i alle tilfælde Lotto-Jumbos bedste bud til de kuperede løb, men til de mere sprintervenlige af slagsen, kan man overveje at bringe holdets største nyerhvervelse i spil. Danny Van Poppel (søn af Jean-Paul Van Poppel) er blevet købt hjem til holdet fra Sky, hvor han har været fastlåst som luksushjælper. Hvis han kan genfinde noget af det talent, han tidligere har vist, har han bestemt muligheder i løb som Gent-Wevelgem og Dwars door Vlaanderen. Lotto-Jumbo kan dog også vælge at satse på deres primære sprinter Dylan Groenewegen, der tidligere også har vist visse evner på brostenene.
Hvor mulighederne i det mindste er tilstede i brostensløbene, er det meget svært at se, hvad holdet skal bidrage med i Ardenner-klassikerne, inklusiv hjemmebaneløbet Amstel Gold Race. I netop det hollandske løb har Van Poppel måske en chance, men så skal det godt nok være på baggrund af afslappet kørsel fra favoritterne. Til Fleche Wallone og Liege-Bastogne-Liege er det derimod helt umuligt at se Lotto-Jumbo få et stort resultat med hjem, hvis disse løb udvikler sig som de plejer. Den erfarne Robert Gesink, der efterhånden er overgået til at være udbrudsrytter i stedet for etapeløbsstjerne, har muligvis råstyrken til at kunne sidde med, men hans manglende spurtstyrke gør, at han ikke har en chance i en regulær finale. Det skal således være på et angreb udefra, hvis Gesink skal køre et resultat hjem.
I sæsonens øvrige klassikere er det primært i de flade løb, at Lotto-Jumbo har deres chancer. Groenewegen er en af feltets mere holdbare sprintere og vil derfor være en mulig vinder i Milano-Sanremo, ligesom han helt sikkert vil gå efter løb som London-Surrey Classic og EuroEyes Cyclassics. Van Poppel har en mulighed i Bretagne Classic, mens Boom måske vil give det et forsøg i Strade Bianche. Endelig kan Gesink måske forsøge sig i Lombardiet og San Sebastian, men igen skal det være med et angreb udefra, hvis det skal lykkes.
Etapeløbssæsonen
Selvom der i perioden med Belkin som sponsor var et øget fokus på klassikerne, har Lotto-Jumbo primært satset på at videreføre arven fra Rabobank-årene med at gøre det godt i de store grand tours. Det har dog også været noget af en udfordring, selvom holdet på papiret har fire ryttere, der burde kunne gøre sig i det samlede klassement i 3-ugersløbene. Problemet er, at alle fire ryttere også har klare begrænsninger af forskellige årsager.
Holdets bedste klassementsnavn er nok fortsat Steven Kruijswijk. For to år siden lignede hollænderen en mand, der var sikkert på vej mod en Giro-sejr. Men mødet med en isvæg på nedkørslen fra Colle Dell’Agnelo endte med at smadre drømmen om en sejr for Kruijswijk, der sluttede som nr. 4 samlet. Sidste år havde Lotto-Jumbo varmet op til revanche for deres kaptajn, men 2017-Giroen blev en stor skuffelse, der endte med at Kruijswijk udgik med sygdom. Nu vil den 30-årige hollænder prøve noget nyt, hvorfor han i år stiller til start som kaptajn i Touren. Det har han tilsyneladende holdets opbakning til, men da det samtidig står klart, at Kruijswijk ikke bliver den eneste prioritering i Frankrig, tyder det på, at sidste års skuffelse har indvirket på holdledelsens tillid. Hvor troen på Kruijswijk lader til at vakle, er der til gengæld ingen tvivl om, at der er meget stor opbakning til Primoz Roglic. Den 28-årige slovener, der skiftede skihop ud med cykling efter en alvorlig ulykke, beviste sidste år, at han klart er Lotto-Jumbos mest spændende klassementsrytter. Desværre tror Roglic tilsyneladende ikke selv nok på sine evner over 3 uger endnu, hvorfor han allerede har meldt ud, at han stiller til start i Touren for at hjælpe Kruijswijk og jagte etaper. En, der tilgengæld tror på sig selv, er newzealænderen George Bennett. Han får i år chancen for at bevise sit værd som etapeløbsrytter i Giroen, efter at han vandt Californien Rundt sidste år og blev nr. 10 i Vueltaen i 2016. Han udgik dog af begge de grand tours han stillede op i sidste år, så den 27-årige Bennett har bestemt noget at bevise i et år, hvor han hans kontrakt udløber. Robert Gesinks tid som etapeløbsrytter er til gengæld forbi, og han vil i stedet stille til start i både Giro og Tour som hjælperytter og etapejæger, hvilket sikkert passer den store hollænder fint.
Lotto-Jumbo har dog meldt ud, at det samlede klassement ikke er holdets eneste prioritering i hverken Touren eller Giroen. Dylan Groenewegen er blot 24 år, men han er allerede godt i gang med at markere sig i sportens sprinterhierarki. Han vandt sidste år den afsluttende etape på Champs-Elysees, og den unge hollænder har igen i år tænkt sig at tage kampen op med de øvrige spurtkanoner i Frankrig. Således vil en del af holdet til Touren blive bygget op om at kunne køre Groenewegen frem til sejre på de flade etaper. I Giroen vil Danny Van Poppel få en lignende rolle, og således vil truppen til den italienske rundtur også blive en blanding af hurtige folk og mere bjergstærke ryttere. Det er helt åbent, hvad holdet vælger at gøre i Vueltaen. Pga. ruten vil man nok lade sprinterne blive væk, men hvem af Kruijswijk, Roglic og Bennett, der skal køre løbet og med hvilke målsætninger er ikke afgjort endnu. En del kommer sikkert til at afhænge af, hvordan rytternes prioriteter ift. VM ser ud.
Planerne for de øvrige etapeløb afhænger naturligt af planerne for de tre grand tours. Lotto-Jumbo har dog et es i ærmet i form af Roglic, der er en af verdens bedste ugeetapeløbsryttere pt. og kan tillade sig at satse på disse, nu hvor han ikke skal satse 100 % på en grand tour. Sloveneren vil formentlig gå efter sejren i Tirreno-Adriatico, Baskerlandet Rundt, Romandiet Rundt og et af de to forberedelsesløb til Touren. Kruijswijk vil formentlig følge et lignende løbsprogram, men hollænderen har tidligere vist, at han sjældent er i god form førend det løb, han skal toppe i. Derudover virker det som om, at de korte etapeløb bare passer ham dårligere end de lange. Bennett viste til gengæld nye sider af sig selv ift. ugeetapeløbene sidste år med sejren i Californien. Han kunne være et godt bud til Paris-Nice, men vil derudover nok spare sig indtil Tour of the Alps som bør fungere som hans opvarmning til Giroen.
Konklusionen
Lotto-Jumbo er ikke det hold på WorldTouren med det største budget. Da de samtidig har visse forpligtelser overfor hollandsk cykelsport ift. talentudvikling, er det klart, at de ikke kan bruge samme mængder af penge på nyinvesteringer som andre hold. Alligevel er det ikke betryggende for holdets forhåbninger om et bedre ranglisteresultat, at man fortsat binder klassikersæsonen op på et usikkert kort som Boom. Derudover stiller man med to klassementsnavne, som man tydeligvis ikke selv tror fuldt og helt på. Så medmindre Roglic og Groenewegen går fuldstændig amok i sejre, bliver det nok til endnu en sæson i den tunge ende af tabellen for hollænderne.
- Navn: Team LottoNL-Jumbo
- Sponsorer: Lotto (det nationale hollandske lotteri) og Jumbo (hollandsk supermarkedskæde)
- Holdchef: Richard Plugge
- Licens: Hollandsk
- Grundlagt: 1984 (på WorldTouren siden 2009)
- Antal WorldTour-mesterskaber: 0 (bedste placering: 3.plads i 2010)
- Antal WorldTour-sejre: 8
- WorldTour-placering 2017: 16.plads
- Bud på placering 2018: 16.plads
